Elektronska uprava na kraljevački način

Građani bi do potrebnih dokumenata, uz savremene informacione tehnologije, trebalo da stignu brže i jeftinije, ali se tome lokalna birokratija uspešno opire.

Bilo je to davno, ali se još prepričava kako je ćata u Kraljevu „stradao” zbog nemara i samovolje. Slučaj je krenuo od šaltera opštinske uprave, kada je jedan brđanin sa Rudna, stotinu kilometara udaljenog od Kraljeva, pristigao i zatražio neki dokument. Kada je došao na red, službenik ga je saslušao i neumoljivo odgovorio: „Dođi sutra, ajmo dalje.” Nezadovoljni građanin se uputio u kancelariju tadašnjeg predsednika opštine, požalio se, a ovaj žalbu rešio „uputom” u hotel „Turist”, gde je, kako se nezadovoljnik ne bi vraćao u brda i opet dolazio, prenoćio o opštinskom trošku. Nedostatak u budžetu je nadoknađen kaznom – umanjenjem plate mrzovoljnog ćate.

Verovatno je prepričavanjem slučaj i „dograđen”, kako bi priča ostala da se pamti kao neobična pobeda običnog brđanina nad birokratskom samovoljom.

A, kako je danas, kako se primenjuje i koliko je odmakla primena projekta elektronske uprave u Kraljevu pokušali smo da doznamo od Jelene Bekčić Luković, načelnice gradske uprave. No, posredstvom sekretarice nam je odgovorila da ne može da nas primi, toliko je zauzeta da ne može na telefonski poziv da se javi. Nije nam poručila čak ni „dođite sutra”.

Papiri još opstaju
Uvođenje elektronske uprave treba da znači i zbogom brojnim papirnim dokumentima. Međutim, sedamdeset odbornika Gradske skupštine u Kraljevu, uskoro će sesti u rekonstruisanu skupštinsku salu, za šta će biti utrošeno 24 miliona dinara. Ali, materijal za sednice će se još štampati do druge faze obnove sale i za to će se, po zasedanju, trošiti oko tri stotine hiljade dinara.
Nasuprot tome, za pohvalu je 13 gradskih većnika koji odnedavno rade bez papira – uz pomoć laptop računara.

Pišemo joj i elektronskom poštom šaljemo pitanja: Koja dokumenta trenutno građani mogu da dobiju bez dolaska na šalter? Da li se zbog primene nove tehnologije ukidaju mesne kancelarije? Koliko će seoskih pisara biti tehnološki višak?  Posle urgencije kod sekretarice, za tri dana stiže odgovor, uglavnom prepisan sa zvaničnog gradskog portala. To o centralizovanim servisima, objedinjenoj proceduri smo mogli i sami pročitati, kao i da građani, bez čekanja u redu na šalteru, mogu dobiti izvode iz matične knjige rođenih, umrlih i venčanih, kao i uverenja iz knjige državljanstva. Načelnica Jelena Bekčić Luković još piše da se mesne kancelarije već ukidaju, da ih je bilo 25, a sada ih ima 16 i da će se taj trend nastaviti kad šef odlazi u penziju, a elektronska uprava napreduje.

Odlazimo i na šalter i pitamo kako to sve ide, a u to se uklapa i pitanje o problemu jedne naše čitateljke iz Prijepolja, koja nam je nedavno pisala da, posle popunjavanja i slanja zahteva u elektronskoj formi, tražena dokumenta iz Kraljeva nije dobila. Čak ni odgovor poštom, a telefonom su joj, tvrdi, kazali: „To (eUprava) je funkcionisalo samo u početku, pa je stalo.”

Nije čitateljka sasvim u pravu, doznajemo mi na šalteru. Nego, nije uputila dokaz o plaćenoj taksi. Jer, saopštava nam, istina ljubazna službenica: morala je da dozna kolika je taksa, da je uplati u pošti ili banci, da uplatnicu skenira i sa popunjenim zahtevom uputi matičnoj službi i da čeka običnog poštara, a ne elektronskog, koji će joj doneti dokumenta. Nema uplate pouzećem, nego unapred i zato odgovor nije ni dobila. Znači, a to doznajemo i u mesnoj kancelariji u Ušću na Ibru, i brđani iz, recimo studeničkog kraja, gde su već ukinute neke mesne kancelarije, ako hoće uslugu eUpravom, moraju da dođu u varošicu Ušće, ili sto kilometara do Kraljeva da uplate taksu, da uplatnicu skeniraju ako kod kuće nemaju skener… A, onda mogu za kompjuter ako ga imaju, mada ni klasične telefone po selima nemaju svi, a kamoli internet ili „vaj-faj”. Biće da je još uvek najbolje uputiti se na šalter, što nam potvrdiše i službenice sa kojima smo razgovarali.

Onda bi, možda, trebalo zastati i sa ukidanjem mesnih kancelarija dok se sve ne uhoda, ali o tome bi morali da raspravljaju i odlučuju gradski većnici i odbornici. No, već dve godine gradska skupština izveštaj o radu gradske uprave u Kraljevu nije i dobila i razmatrala, pa je, valjda zarad javnosti i blagovremenosti, poslednji, doduše u elektronskoj formi na zvaničnom portalu, objavljen onaj iz 2016. godine.

politika.rs

Ostale vesti možete pročitati ovde.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena *